اینکه درآمد یک تبلیغ نویس چقدر است شاید سوال خیلی ها باشد و از آنجایی که عموما این سوال مانند تیتر همین مقاله، خیلی کلی عنوان می شود پاسخ دقیقی هم وجود ندارد.

 

از آنجایی که خودم را می شناسم و می دانم خیلی حوصله پاسخ دادن به سوال های کلی (در ایمیل یا شبکه های اجتماعی) را ندارم تصمیم گرفتم در این مقاله کامل این موضوع را باز کنم و برای هر قسمت دقیق ترین پاسخ را بدهم.

درآمد تبلیغ نویسی چقدر است؟

قبل از اینکه بتوانیم درآمد تبلیغ نویس را بدانیم باید سطح تبلیغ نویس را بدانیم.

به طور کلی ما ۳ نوع سطح در تبلیغ نویسی داریم:

1.کلاس C

2.کلاس B

3.کلاس A

 

البته در این میان یک لقب تشریفاتی به نام لجندری (Legendary) هم داریم که عموما بعد از مرگ یک تبلیغ نویس به او نسبت می دهند. مانند دیوید اگیلوی، یوجین شوارتز، رابرت چالدینی، گری هلبرت.

تبلیغ نویس کلاس C چه کسی است و چقدر درآمد دارد؟

تبلیغ نویسی است که عموما فقط روی صفحات فروش محصولات کار می کند و درآمد سالانه او بطور میانگین بین  $۳۵,۰۰۰ – $۶۵,۰۰۰ دلار است.

 

ویژگی های یک تبلیغ نویس کلاس C:

  • تخصص در نوشتن صفحات فروش محصول دارد.
  • تخصص در نوشتن ایمیل های فروش دارد.
  • فقط قادر به نوشتن تبلیغ برای محصولاتی است که نمونه مشابه آن به هر نحوی در بازار وجود دارد.
  • مخاطبین ایده آل (HOT) را به راحتی قانع می کند اما در قانع کردن مخاطبین Cold و Warm مشکل دارد.

 

اگر در ایران تبلیغ نویس کلاس C باشی عموما به ازای هر پروژه صفحه تبلیغ نویسی چیزی بین ۱ تا ۳ میلیون تومان دریافت خواهی کرد.

تبلیغ نویس کلاس B چه کسی است و چقدر درآمد دارد؟

تبلیغ نویسان کلاس B نه تنها در نوشتن صفحه فروش محصول تخصص دارند بلکه خیلی حرفه ای می توانند فانل های فروش را طراحی کنند و بطور میانگین بین ۷۵,۰۰۰$ تا ۱۱۲,۰۰۰$ سالیانه درآمد دارند.

 

ویژگی های یک تبلیغ نویس کلاس B:

  • تخصص در نوشتن صفحات فروش محصول دارند.
  • تخصص در طراحی فانل های فروش دارند.
  • تخصص در تبدیل مرحله به مرحله مخاطبین را دارند ( از غریبه به مشتری یا از Cold به Warm و بعد از آن به Hot )
  • تخصص در ایجاد مشتری وفادار (Repeat Buyers) دارند.

 

البته درآمد کلاس B را خیلی دقیق نمی توان گفت چون بعضی از این افراد محصولات یا کالایی ها را انتخاب می کنند و مستقیما فروش آن ها را در دست می گیرند که گاها تا یک میلیون دلار در سال هم سود بدست می آورند.

 

به اصطلاح به این افراد Two Comma Man می گویند (یعنی کسانی که صفر های درآمدشان با ۲ ویرگول از هم جدا می شود یا بالای یک میلیون دلار در آمد دارند.)

مطلبی که نباید از دست دهی:   چطور تشخیص دهیم یک محتوا وایرال می شود؟ راز شهرت یک شبه

اگر در ایران به عنوان تبلیغ نویس کلاس B بخواهی فعالیت کنی به ازای هر پروژه کامل چیزی بین ۵ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان دریافتی خواهی داشت.

 

پیشنهاد من برای کلاس B این است که دستمزد را بین ۵ تا ۷ میلیون تومان بگیرد و مابقی را به صورت درصدی روی فروش محصول شریک شود.

 

اما چرا این پیشنهاد می دهم؟

با توجه به تجریبات خودم زمانی که کلاس B بودم در دل کار متوجه شدم بسیاری از پروژه هایی که ۱۰ میلیون دست مزد می گرفتم چیزی بیش از ۱۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان برای مشتری سود می ساخت.

 

و طبیعتا بهتر بود هزینه طراحی را پایین بیاورم و بصورت درصدی در پروژه مشارکت کنم.

البته ناگفته نماند یکی و دوتایی هم پروژه شکست خورده داشتم فقط به این دلیل که به یک توصیه قدیمی تبلیغ نویسی عمل نکردم.

فقط برای محصول خوب می توان تبلیغ نوشت!

به اصرار یکی از دوستانم پروژه تبلیغ نویسی را قبول کردم که شناخت کمی از محصول داشتم.

درباره محصول یک ماه تحقیق کردم تا مزایای منحصر به فردش را در بیاورم.

 

زمانی که با خوشحالی مزایا را یادداشت می کردم متوجه یک چیز عجیب شدم.

تمام این مزایا نه تنها در محصولات دیگر رقبا وجود داشت بلکه به لحاظ قیمتی هم آن ها گزینه بهتری بودند.

اینجا بود که با پوست و گوشت و خونم احساس کردم حرف دیوید اگیلوی تا چه اندازه درست و پخته بوده است.

تبلیغ نویس کلاس A چه کسی است و چقدر درآمد دارد؟

کلاس A به مراتب کلاس حرفه ای تر و تخصصی تری نسبت به دیگر کلاس ها است.

درآمد در کلاس A به هیچ عنوان قابل اندازه گیری نیست چون کاملا بسته به خود فرد دارد که می خواهد چقدر پروژه در سال قبول کند و همچنین از آنجایی که عموما در این کلاس در قسمتی از محصول شریک می شوند مشخص نمی کند سود اصلی + حاشیه سود چقدر است.

 

آمار و معیاری هم برای اندازه گیری وجود ندارد و عموما هم کسی چیزی اعلام نمی کند.

در کلاس A بر خلاف دو کلاس دیگر، ما روی تصویر، صدا و متن کار می کنیم یعنی تبلیغات تصویری.

در این کلاس میزان موفقیت فقط و فقط با یک چیز تعریف می شود:

 

آمار فروش چقدر بوده !

ترسناک است مگرنه؟

احتمالا بله.

 

به همین دلیل تبلیغ نویسان کلاس A باید تسلط کامل روی الگو کارکرد مغز، الگو های رفتاری، الگوی های تصمیم گیری، فرهنگ و اقتصاد داشته باشند.

مطلبی که نباید از دست دهی:   0 تا 100 تبلیغ نویسی از زبان یک تبلیغ نویس

تفاوت بارز این کلاس با دیگر کلاس ها در این است که B و C همواره از الگو های رایج استفاده می کنند.

به قول رابرت چالدینی:

امروز مردم وقت توالت رفتن شان را با تبلیغات تلویزیونی هماهنگ می کنند!

منظور چالدینی این است که زمانی که تبلیغاتی در میان فیلم پخش می شود دقیقا مردم در همان زمان هر کار عقب افتاده ای که دارند انجام  می دهند به نوعی تماشای تبلیغات فقط وقت تلف کردن است.

 

این گفته مدتها چالش بزرگی در کلاس A تبلیغات بود از این رو سبکی ساخته شد به نام اینترمیشیال که بطور کامل این مشکل را حل کرد.

 

در این مقاله نمی خواهم وارد جزییات اینترمیشیال شوم ولی بطور خلاصه می توانم بگویم این نوع تبلیغات عموما از کمدی سیاه یا کمدی موقعیت یا کمدی هجو استفاده می کنند.

 

اما چرا کمدی؟

اگر نگاهی به یک قرن پیش بیاندازیم متوجه می شویم که مقوله ای به نام رمانتیک Romance بین مردم بسیار رایج و مهم بود.

رابطه ها خیلی مهم و هیجان انگیز بودند تا اینکه چند سال جلوتر می آییم و با بر هم ریختگی الگو خانواده و رابطه مواجه می شویم جایی که محققان به آن نابودی فرهنگ می گویند.

 

زمانی که به این نقطه می رسیم با تعدد رابطه های عاطفی مواجه می شویم و از آنجایی که این موضوع دقیقا در جهت عکس نیاز بشر است، بشر به یک پوچی و بی معنایی در زندگی می رسد.

تلخ است. می دانیم.

 

پس چیزی باید این تلخی را خنثی یا شیرین کند.

دقیقا در این نقطه است که کمدی مانند شکر در چای تلخ به کمک بشر می آید.

البته این کمک از جنس حقیقی نیست بلکه فقط شیرین کننده زندگی های پوچ و تلخ بشر است.

 

زمانی که Romance در جریان بود عموما تبلیغات از جنس ماجراهای درام یا ملو درام، بسیار برای مردم دلنشین بود اما بعد از فروپاشی فرهنگی در دنیا، مردم دیگر درام نمی خواهند چون در حال زندگی کردن در یک درام تلخ یا بهتر بگویم تراژدی هستند.

 

پس ایجاد سبکی از کمدی در تبلیغات اینترمیشیال راه حلی بود که کلاس A آن را وارد دنیای تبلیغات کرد.

اما برای اینکه یک تبلیغ توسط یک کلاس A ساخته شود، او کار های بسیار پیچیده تری را انجام خواهد داد که توضیح دادنش بسیار طولانی و خارج از حوصله این مقاله است.

 

کسی که عاشق تبلیغات و تبلیغ نویسی است فقط با قرار گرفتن در کلاس A است که می تواند لذت واقعی این کار را حس کند و کارهای بسیار بزرگی را انجام دهد.

4.9 / 5 ( 34 امتیاز )

وحید فرد

وحید فرد

می توانم کمکت کنم تا کسب و کارت را سکه کنی و هیچگاه دغدغه فروش نداشته باشی...
دانلود رایگان

چطور محصول یا خدماتت را پرزنت کنی تا انگیزه و اشتیاق مشتری برای خرید 10 برابر شود!

چطور ارزش واقعی محصول یا خدماتت را به مشتری نشان دهی که منجر به فروش آن شود! فرم را پر کن تا برایت sms کنیم!

نظرات

3 دیدگاه دربارهٔ «درآمد تبلیغ نویسی چقدر است و چطور می توانیم به این درآمد برسیم؟»

  1. alijahandideh

    عالی بود به تبلیغ نویسی با این مقالتون علاقه مند شدم فقط نمیدانم از کجا شروع کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *